سنگ های ساختمانی خوب چه ویژگی هایی دارند؟

خواه معمار باشید یا طراح داخلی که روی پروژه کار می کند، یا صاحب خانه ای که قصد دارد سنگ طبیعی را برای خانه خود خریداری کند، در این مقاله نکاتی وجود دارد که به شما در انتخاب سنگ طبیعی با کیفیت کمک کرده و تصمیم گیری را برایتان آسانتر می کند.

برای بررسی کیفیت یک سنگ ساختمانی، پارامترهای مختلفی را می توان عنوان کرد، در اینجا سعی  داریم مهم ترین عوامل موثر در کیفیت و انتخاب سنگ طبیعی برای ساختمان را معرفی نماییم.

مواردی که در ادامه از آنها نام می بریم الزامات کیفی سنگهای ساختمانی خوب است.

خصوصیات سنگ ساختمانی با کیفیت بالا

مقاومت

عموماً اکثر سنگهای ساختمان از مقاومت بالایی در برابر بارهای وارد شده بر روی آن برخوردارند. بنابراین هنگام بررسی کیفیت سنگ ها، مقاومت نگرانی اصلی نیست. اما وقتی قرار است از سنگ ها در سازه های بزرگ استفاده شود، بررسی مقاومت فشاری سنگ ها ضروری می شود.

مقاومت فشاری سنگهای ساختمان عموما در محدوده ۶۰ تا ۲۰۰N/mm2  قرار می گیرد.

دوام

سنگهای ساختمانی باید بتوانند در برابر اثرات منفی نیروهای طبیعی مانند باد، باران و گرما مقاومت کنند. مثلاً دوام در مقابل نوسانات جوی در سنگ های نما و یا رطوبت و شوینده ها در سنگ های سرویس بسیار مهم و ضروری است.

سختی

هنگامی که سنگ ها در کف، روسازی ها یا پارکینگ ها مورد استفاده قرار می گیرند، در معرض نیروهای ساینده قرار می گیرند که ناشی از حرکت افراد یا ماشین بر روی آنها است. بنابراین باید برای این فضاها، سختی سنگ را آزمایش کرد و یا به مشاوران با تجربه در این زمینه که با سنگ ها آشنایی کامل دارند، مراجعه نمود.

(سختی سنگ با مقیاس Mohs تعیین می شود.)

استحکام

استحکام سنگ ها در اینجا، به معنی توانایی مقاومت در برابر نیروهای ضربه ای است. سنگ های ساختمانی باید به اندازه کافی محکم باشند تا تنش های ایجاد شده در اثر ارتعاشات را تحمل کنند. ارتعاشات ممکن است به دلیل ماشین آلات نصب شده بر روی آنها یا به دلیل بارهایی باشد که بر روی آنها حرکت می کنند.

 

وزن مخصوص

هرچه وزن مخصوص سنگ بیشتر باشد سنگین تر و قوی تر است.

بنابراین سنگ هایی با وزن مخصوص بیشتر باید برای ساخت سدها، دیوارهای حایل، اسکله ها و بندرها استفاده شوند. وزن مخصوص سنگ ساختمانی خوب بین ۲٫۴ تا ۲٫۸ است.

تخلخل و جذب

تخلخل سنگهای ساختمانی بستگی به ترکیبات معدنی و تشکیلات سنگ اصلی دارد. اگر سنگهای مورد استفاده در نمای ساختمان متخلخل باشند، آب باران می تواند به راحتی وارد فضاهای منافذ شده و باعث آسیب به سنگها شود. بنابراین سنگ ساختمان نباید متخلخل باشد.

جذب آب سنگ نسبت مستقیم با تخلخل سنگ دارد. اگر سنگ متخلخل تر باشد آب بیشتری جذب می کند و صدمه بیشتری به سنگ وارد می کند.

در ارتفاعات بالاتر، یخ زدن آب در منافذ رخ می دهد و منجر به تجزیه سنگ می شود.

محدودیت های مجاز جذب آب برای برخی از سنگ های ساختمانی که معمولاً استفاده می شوند به شرح زیر است.

ابزارپذیری

دادن شکل مورد نیاز به سنگ ابزار زنی نامیده می شود لباس پوشیدن باید راحت باشد تا هزینه لباس پوشیدن کاهش یابد. با این حال ، باید مراقبت شود تا این امر به قیمت قدرت مورد نیاز و دوام نباشد.

شکل ظاهری

در مورد سنگهایی که برای کارهای نما مورد استفاده قرار می گیرند، در واقع جایی که ظاهر مهمترین نیاز است، رنگ، نقش و نگار و لکه های سنگ عامل مهمی است.

سنگهای روشن بیشتر از سنگهای تیره برای نماهای خارجی ترجیح داده می شوند، زیرا احتمال دارد رنگ با گذشت زمان تغییر کند. به طور کلی شکل ظاهری سنگ ها در انتخاب آنها بسیار تاثیرگذار است و هر چه سنگ به اصطلاح پاک تر و رگه های سست کمتری داشته باشد، از کیفیت بالاتری برخوردار است.

کارایی

کارایی در اینجا یعنی، سنگ باید قابل اجرا باشد؛ گفته می شود که سنگ زمانی قابل اجرا است که کار مربوط به سنگ کاری (مانند برش، ابزارزنی، آب بندی و…) مقرون به صرفه بوده و به راحتی انجام شود.

هزینه

هزینه در انتخاب مصالح ساختمانی یک نکته مهم است. مثلا نزدیکی معدن به محل ساختمان، هزینه حمل و نقل را کاهش می دهد و در نتیجه هزینه سنگ ها کاهش می یابد؛ اما در پروژه های بزرگ و لوکس، کیفیت بر هزینه ارجحیت دارد.

مقاومت در برابر آتش

سنگها باید عاری از کربنات کلسیم، اکسیدهای آهن و مواد معدنی دارای ضرایب مختلف انبساط حرارتی باشند. برای مثال، سنگ آذرین به دلیل کوارتز که در دمای حدود ۵۷۵ درجه سانتی گراد به ذرات کوچک تجزیه می شود، تجزیه شدیدی را نشان می دهد. اما سنگ آهک می تواند دمای کمی بالاتر را تحمل کند، یعنی تا ۸۰۰ درجه سانتی گراد و پس از آن تجزیه می شود.

ناگفته نماند که هیچ سنگی نمی تواند تمام الزامات کیفی ذکر شده را برآورده کند. به عنوان مثال، نیاز به استحکام و دوام سنگ با سهولت نیاز به ابزارزدن در تناقض است؛ زیرا هرچه سنگ سخت تر باشد، ابزار و برش آن نیز سخت تر انجام می شود، بنابراین لازم است مهندس پروژه با بررسی ویژگی های مورد نیاز هر فضا و در نظر گرفتن خصوصیات سنگ ها، مناسب ترین گزینه را از میان سنگ ها انتخاب نماید. چه بسا سنگی برای یک فضا بدترین انتخاب، اما در فضایی دیگر بهترین کارایی را داشته باشد.