سؤال خیلی از مصرف‌کنندگان است که چرا در حین دریل‌کاری، دستگاه‌شان داغ می‌کند. در این میان عده‌ای هم هستند که موضوع را جدی نمی‌گیرند، غافل از اینکه این گرما، کارایی ابزار را کاهش می‌دهد، به‌مرور به دستگاه آسیب می‌زند و حتی ممکن است سبب سوختن آن شود.

پس برای هر کاربری ضروری است که بداند علت داغ شدن دریل چیست، چگونه باید از آن پیشگیری کند و هنگام داغ‌کردن آن چه کاری انجام دهد. در ادامه یک‌به‌یک، دلایل و راهکارهای آن را توضیح می‌دهیم.

چرا دریل در حین کار داغ می‌کند؟

داغ شدن دریل برقی در اغلب اوقات به شیوۀ نادرست استفاده از آن برمی‌گردد. هرچند ممکن است نشان از معیوب‌بودن دستگاه هم باشد. اجازه بدهید علت‌های آن را بررسی کنیم:

1. عدم تناسب دستگاه با نوع کار

پیش از هر عملیاتی باید اطمینان حاصل کنید که دستگاه شما توانایی انجام آن را دارد.

دریلی با توان 400 وات مشخصاً برای انجام کارهای سبک طراحی و تولید شده است و نمی‌توان از آن انتظار داشت که دیواری بتنی را به‌راحتی سوراخ کند. یا یک دریل معمولی که مکانیزم چکشی ندارد مسلماً در سوراخ‌کردن سطوح ضخیم فلزی چندان کارآمد نیست.

دریلی که متناسب با نوع کار نباشد در حین عملیات، فشار زیادی به موتور وارد می‌کند و سبب داغ‌ شدن بیش از حد آن می‌شود.

2. اعمال نیروی بیش‌ازحد به دستگاه

در هنگام دریل‌کاری خود کاربر هم دستگاه را کمی رو به جلو فشار می‌دهد.

هر ابزار ظرفیت مشخصی دارد و اعمال نیرو  و فشار بیش‌ از ظرفیت آن، نه تنها سبب سریع‌تر انجام‌شدن کار و عملکرد بهتر آن نمی‌شود، بلکه در کارایی و سلامت دستگاه هم اثر منفی می‌گذارد.

بنابراین لازم است عملیات خود را با حداقل نیرو و بدون واردنمودن فشار زیاد انجام دهید.

3. به‌کارگیری دستگاه در زاویۀ نامناسب

در هنگام دریل‌کاری، باید دستگاه را طوری در دست بگیرید که متۀ آن عمود بر سطح باشد. وقتی زاویۀ آن نامناسب باشد مته بیشتر از اینکه سطح را حفر کند در همان نقطه می‌چرخد و به این ترتیب، فشار زیادی به موتور و قطعات آن وارد می‌شود.

این کار، علاوه بر تولید گرما، احتمال سیب‌دیدن دیگر قطعات دستگاه، گیرکردن مته و شکستگی آن را هم افزایش می‌دهد.

پس حتماً دریل را با زوایۀ درست نگه‌دارید و اگر لازم است قطعۀ کار را با گیره در محل خود ثابت کنید تا در حین کار حرکت نکند.

4. استفادۀ مداوم و بی‌وقفه از دریل

استفادۀ مداوم و بی‌وقفه هم می‌تواند علت داغ شدن دریل باشد؛ بنابراین در کارهای طولا‌نی‌مدت هر از گاهی به دستگاه استراحت بدهید تا خنک شود.

استفاده از خنک‌کننده‌ها و روان‌کننده‌ها هم در حین کار ضروری است. برای مثال سوراخ‌کاری فلز که گرمای زیادی تولید می‌کند پیشنهاد می‌شود از مخلوط آب و صابون برای خنک‌نگه‌داشتن مته استفاده نمایید.

برخی به تصورِ هزینه و زمانی که از آن‌ها می‌گیرد از این نکات غافل می‌شوند، در حالی که همین اقدامات کوچک از خراب‌شدن و سوختن دستگاه و ایجاد یک خسران بزرگ‌تر در آینده جلوگیری می‌کند.

5. استفاده از لوازم جانبی نامناسب

آیا از متۀ مناسبی برای کار خود استفاده می‌کنید؟ متۀ کند، بی‌کیفیت یا مته‌ای که برای سوراخ‌کردن سطح مورد نظر شما بیش از حد نازک باشد، اصطکاک زیادی پیش می‌آورد، انرژی بیشتری از موتور می‌برد و گرمای بیش‌ازاندازه‌ای تولید می‌کند.

پس همیشه روی مته‌های سالم و باکیفیت سرمایه‌گذاری کنید. همچنین قبل از شروع کار جنس سطح و نوع فعالیت خود را در نظر بگیرید و مته‌ای متناسب با آن را روی دستگاه سوار کنید.

برای شناخت مته‌ها و انتخاب درست آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم انواع مته و راهنمای جامع خرید آن‌ها را مطالعه نمایید.

6. تنظیم نامناسب سرعت

شایع‌ترین علت داغ‌ شدن دریل برقی استفاده از دور نامناسب است. سرعت چرخش باید متناسب با نوع کار باشد.

پارامترهای زیادی در تعیین سرعت اثر می‌گذارند: جنس سطح، ضخامت آن، نوع مته یا قطر سوراخ مورد نظر. مقدار درست سرعت و متناسب در هر عملیات، معمولاً طبق تجربه و به‌مرور به دست می‌آید و نمی‌توان برای آن یک نسخۀ واحد پیچید. اما علمِ به اصول کلی دریل‌کاری تسلط شما و درنتیجه کارایی دستگاه را افزایش می‌دهد.

برای مثال باید بدانید که سرعت سوراخ‌کاری فلز کمتر از سوراخ‌کاری چوب است و یا هر چه قطعه‌ای که در حال دریل‌کاری آن هستید سخت‌تر باشد لازم است از دور کمتر دستگاه استفاده کنید.

7. مسدودشدن خروجی هوا

روی بدنۀ دریل برقی شیارهایی برای گردش هوا و خنک‌شدن موتور تعبیه شده‌اند. این شیارها ممکن است با براده‌ و گردوخاک مسدود شوند. تجمع این ذرات مسیر ورودوخروج هوا را می‌بندد و مانند یک عایق، اجازه نمی‌دهد، گرما به سمت بیرون انتقال پیدا کند درنتیجه دستگاه داغ می‌کند.

بنابراین به‌طور مرتب پس از هر عملیات با پارچه یا برسی نرم دریل و دریچه‌های هوایی آن را تمیز نمایید.

8. وجود نوسانات برق

نوسان برق باعث افت‌وخیز ناگهانی ولتاژ، ناپایداری عملکرد موتور و کم‌وزیادشدن سرعت چرخش مته می‌شود. این نوسان هم کارایی دستگاه را کاهش می‌دهد هم موجب داغ شدن موتور و صدمه دیدن آن می‌شود.

نوسان برق فقط ناشی از منبع تأمین‌کنندۀ آن نیست؛ کابل پاره‌شده و آسیب‌دیدۀ دستگاه هم می‌تواند از جریان یکنواخت برق ممانعت کرده و اتصالی ایجاد کند. پس حتماً ضمن استفاده از یک منبع تغذیۀ پایدار، پیش از شروع عملیات، کابل برق دریل را هم بررسی کنید که سالم بوده و اتصالی نداشته باشد.

9. وجود سه نقص فنی مهم در دستگاه

سه دلیل آخر به وجود نقص و مشکلی در ساختار درونی خود دستگاه برمی‌گردد. در صورتی که علت داغ شدن دریل هیچ یک از موارد بالا نبود باید نگاهی به ساختار درونی دستگاه بیندازید.

البته از آنجایی که باید دستگاه باز شود، پیشنهاد می‌کنیم در چنین مواقعی، بررسی و رفع مشکل را به متخصصان و تعمیراکاران بسپارید. با این حال لازم است از دلایل احتمالی و نحوۀ پیشگیری از وقوع آن‌ مطلع باشید.

چسبیدن ذغال به کلکتور موتور

در دریل‌های ذغالی، این ذغال است که نیروی برق را به موتور منتقل می‌کند. در حالت معمول ذغال روان و نرم بر روی کلکتور موتور حرکت می‌کند و انتقال جریان الکتریکی را انجام می‌دهد.

درصورتی‌که ذغال به کلکتور بچسبد در انتقال درست این جریان تداخل ایجاد می‌شود. ضمن اینکه مانع از گردش راحت هوا در درون موتور می‌گردد. این اتفاق کارایی دستگاه را کاهش می‌دهد و اصطکاک و گرمای زیادی تولید می‌کند.

برای پیشگیری از چنین اتفاقی باید به‌طور منظم ذغال‌های دریل را تعویض نمایید، فیلترهای مناسب و قوی به کار ببرید و در نگهداری درست از ابزار دقت کنید.

نقص در سیم‌پیچ موتور

گاهی هم علت وجود نقص در سیم‌پیچ موتور است که یکی از مهم‌ترین دلایل آن می‌تواند نفوذ رطوبت و آب به درون دستگاه باشد. رطوبت باعث اتصالی‌کردن سیم‌پیچ وداغ‌شدن زیاد ان می‌شود.

خراب‌شدن بلبرینگ‌ موتور

بلبرینگ‌ها، به چرخش روان و بدون اصطکاک قطعات متحرک کمک می‌کنند و مانع از سروصدای زیاد موتور می‌شوند. با فرسوده‌شدن یا آسیب‌دیدن بلبرینگ‌ها، اصطکاک میان قطعات متحرک زیاد و درنتیجه دما و حرارت موتور افزایش می‌یابد. بلبرینگ معیوب علاوه بر کاهش کارآیی و عملکرد دستگاه عمر مفید آن را هم کم می‌کند.

با سرویس‌کاری و بررسی منظم دستگاه از پیشامد چنین اتفاقی جلوگیری می‌کنید. اما به خاطر داشته باشید که تعمیرو تعویض به‌موقع قطعات معیوب و استفاده از بلبرینگ‌های باکیفیت و متناسب با دستگاه هم اهمیت بسزایی دارد و با پشت گوش انداختن آن فقط سبب بحرانی‌ترشدن مشکل و نزدیک‌ترشدن  پایان عمر دستگاه می‌شوید.

در تمام توضیحات بالا از دلایلی که سبب داغ شدن دریل می‌شوند گفتیم و توضیح دادیم که چگونه می‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد. اما اگر در شرایطی قرار بگیریم که دستگاه داغ کرده باشد باید چه کنیم؟ آیا تنها خاموش‌کردن دستگاه و استراحت‌دادن به آن کفایت می‌کند؟

در هنگام داغ‌ کردن دریل چه کاری باید انجام دهیم؟

وقتی دریل داغ کرد به‌سرعت آن را خاموش کنید و تمامی مواردی را که در بخش قبل گفته شد، بررسی نمایید؛ دریچه‌های هوایی دستگاه را تمیز کنید، به مسیر تأمین و انتقال درست جریان برق نگاهی بیندازید، تناسب مته و مشخصات فنی ابزار را با نوع کار چک نمایید و اطمینان حاصل کنید که تنظیمات دستگاه به درستی انجام شده است.

پس از بررسی و فراهم‌کردن شرایط مناسب کار، حتماً صبرکنید که موتور خنک شود و سپس کار خود را از سر بگیرید.

درصورتی‌که این داغ‌شدن، در حدی بود که دود از دستگاه بلند شد و بوی سوختگی به مشام‌تان رسید یعنی با یک مشکل بسیار جدی روبرو هستید.  کار را فوراً متوقف کرده، دستگاه را خاموش نمایید و به خدمات پس از فروش آن مراجعه کنید.

بیشتر بدانیم! :

پیشنهاد محصول:

جهت مشاهده دیگر ابزار آلات صنعتی و برای استعلام موجودی و قیمت کلیک کنید : IMC Market | مرجع تخصصی آهن و ابزارآلات صنعتی

منبع: وبسایت ابزارآلات توسن