آشنایی با اره فارسی بر + نحوه کار با آن

کار با اره فارسی‌بر قلق و نکات خاصی دارد که باید حین کار رعایت شوند. رعایت این نکات به دوام دستگاه و افزایش عمر مفید آن کمک بسیاری می‌کنند که در این آشفته بازار اقتصادی اهمیت زیادی دارند. اگر شما هم علاقه‌مند هستید که با نکات طلایی در مورد نحوه کار با اره فارسی‌بر آشنا شوید با این مقاله از ابزار هیوندای همراه ما باشید.

قبل از پرداختن به این نکات طلایی ابتدا باید با اره فارسی ‌بر آشنا شویم و درباره کاربرد آن اطلاعات جامعی به دست آوریم:

اره فارسی ‌بر چیست؟

اره فارسی بر یا اره فارسی اره‌ای دستی- برقی است که برای برشکاری و اتصالات فارسی روی سطوح چوبی، فلزی و پلاستیکی به کار می‌رود. اتصالات فارسی به برشهای 45 درجه‌ای اطلاق می‌شود که در صنایع چوب، برای نصب کف‌پوش و قرنیز منزل، در کابینت سازی، قفسه سازی، ساخت دکور و… کاربرد بسیاری دارند.

اره فارسی بر هیوندای

صفحه پیشنهادی: لیست اره فارسی برهای هیوندای

نحوه کار با اره فارسی‌بر

 برای کار با اره فارسی‌بر یا ظریف بر ابتدا باید دستگاه را روی سطح صافی قرار دهید و اطمینان حاصل نمایید که در جای محکمی قرار گرفتـه است. گرد و غبار را از اطراف تیغه و سطح کار تمیز نمایید. قطعه را اندازه گیری نموده و علامت گذاری کنید؛ سپس قطعه ی مورد نظر را با دست نگه داشتـه و بازوی اره را به کمک دسته اش به پایین حرکت دهید. کلید دستگاه را روشن کرده و به کمک  تیغه برش را انجام دهید. پس از اتمام کار بازویی را به بالا حرکت داد‌ه و تیغه را روی لبه بیرونی کار پایین بیاورید تا کار شما کوتاه‌تر از جای علامت‌گذاری شده برش داده نشود.

کار با اره فارسی‌بر بسیار حساس است و به دقت بالایی نیاز دارد. چرا که کوچکترین بی دقتی ممکن است آسیب جبران ناپذیری به دنبال داشتـه باشد. بنابراین اگر با این دستگاه آشنایی ندارید از یک متخصص برای کار با آن کمک بگیرید.

مقاله پیشنهادی: انواع اره و کاربرد هر یک از آن‌ها

نکات طلایی در مورد آموزش کار با اره فارسی‌بر

همانطور که گفته شد کار با دستگاه اره فارسی بر به دقت بالایی نیاز دارد. برای اینکه کیفیت کارتان را بالا ببرید باید به مجموعه ای از نکات ایمنی، نکات برش دقیق و نکات سرویس و نگهداری دستگاه توجه نمایید. این نکات به عبارت زیر می‌باشند:

رعایت نکات ایمنی؛ گام اصلی برای یادگیری نحوه کار با اره فارسی‌بر

  1. نکته اول:  همانطور که می‌دانید اره فارسی بر یک تیغه گرد مجهز می‌باشد که به سرعت در حال چرخش است و بسیار خطرناک می‌باشد. بنابراین، در صورت بی‌توجهی می‌تواند باعث قطع عضو شود. قبل از کار با این دستگاه اگر موهای بلندی دارید باید آنها را پشت سر خود جمع کرده و ببندید تا خدای نکرده حین کار به تیغه گیر نکند و آسیبی به شما نرساند.
  2. نکته دوم: سعی کنید حین کار با این دستگاه از هیچ گونه زیورآلات آویزی استفاده نکنید تا احتمال هر گونه تماس با دستگاه را به حداقل برسانید.
  3. نکته سوم:هنگام کار با دستگاه سعی کنید از کفش‌های مناسبی استفاده نمایید. همچنین از پوشید‌ن دمپایی اجتناب کنید تا قطعات و تکه‌های چوب آسیبی به پاهای شما وارد نسازد.
  4. نکته چهارم: هنگامی که دستگاه روشن است تیغه را بالا نیاورید. چون ممکن است به آستین لباستان گیر کند و موجب برش یا آسیب دستتان گردد.
  5. نکته پنجم: وقتی بازوی اره را برای برش پایین می‌آورید دکمه را رها کنید تا تیغه کار خود را انجام داده و متوقف شود سپس بازوی اره را بالا بیاورید.
  6. نکته ششم: هنگام کار با دستگاه و حین پایین آورد‌ن تیغه به هیچ عنوان بدن خود را در مسیر تیغه قرار ندهید تا از هرگونه تماس فیزیکی با آن جلوگیری به عمل آورید.
  7. نکته هفتم: سعی کنید برای برش قطعات بزرگ چوبی از اره فارسی بر ثابت یا کشویی استفاده نمایید.
  8. نکته هشتم:   از هر گونه فشار اضافی بر دستگاه جلوگیری نمایید و اجازه دهید دستگاه به آرامی کار خود را انجام دهد.
  9. نکته نهم: حین کار با این دستگاه از محافظ چشم و گوش استفاده کنید تا قطعات و ذرات چوب به چشمهای شما و سروصدای دستگاه به گوشهایتان آسیبی نرسانند.
  10. نکته دهم: از پوشید‌ن لباس‌های گشاد و دست و پا گیر اجتناب نمایید.
  11. نکته یازدهم: برای جلوگیری از استنشاق گرد و غبار و آسیب به ریه های خود حین کار با این دستگاه از ماسک محافظ استفاده نمایید.
آموزش کار با اره

نکات برش دقیق؛ دومین گام برای یادگیری اصول کار با اره فارسی‌بر

برای اینکه برش دقیقی داشتـه باشید به نکات طلایی زیر توجه نمایید:

  1. نکته اول: برای برش‌های زاویه‌دار می‌توانید از گونیای دستگاه برای تنظیم زاویه دلخواه استفاده نمایید.
  2. نکته دوم:  سعی کنید ابتدا قطعه را کمی بلندتر برش دهید و سپس در برشی دیگر آن را اصلاح نمایید. 
  3. نکته سوم: هنگام اندازه گیری قطعه کار قطر تیغه بر را فراموش نکنید.
  4. نکته چهارم: هنگامی که قطعه مورد نظر را اندازه گرفتید و علامت زدید تیغه را روی لبه بیرونی کار قرار دهید. اگر تیغه را دقیقا روی قسمت علامت‌گذاری شد‌ه بگذارید ممکن است قطعه کار شما کوتاه‌تر برش داد‌ه شود.
  5. نکته پنجم: سعی کنید همیشه برش را از جلو به عقب انجام دهید. چرا که برش در جهت مخالف باعث می‌شود به دستگاه فشار اضافی وارد شود و اینکار در بلندمدت از عمر مفید دستگاهتان می کاهد.

نکات نگهداری و سرویس دستگاه؛ لزوم افزایش طول عمر اره فارسی بر

  • نکته اول: برای افزایش طول عمر دستگاه پس از هر بار استفاده دستگاه باد آن را تمیز کنید تا گرد و غبار کار از بین رود.
  • نکته دوم: در صورت عدم استفاده از دستگاه آن را از برق بکشید.
  • نکته سوم: همیشه قبل از شروع کار با دستگاه آن را بررسی کرد‌ه و قطعات آسیب‌دیده را تعمیر یا تعویض نمایید.
  • نکته چهارم: سعی کنید فشار زیادی به دستگاه وارد نکنید و در یک زمان فقط یک قطعه را برش دهید.